Modern fizika laboratóriumi gyakorlatok
Fizika, matematika BSc-s illetve osztatlan tanárszakos hallgatók számára — 2018 ősz


Atomok gerjesztési potenciálja


Gyakorló kérdések

  1. Miért volt annyira fontos az 1914-es kísérlet, amiért azt később Nobel-díjjal jutalmazták?
  2. Hogyan épül fel a Franck-Hertz cső?
  3. Mi az elektron szabad úthossza?
  4. Miért szükséges a fékező potenciál jelenléte a Franck-Hertz effektus megfigyelésében?
  5. Hova kerülnek azok az elektronok, amelyek nem érik el az anódot?
  6. Mi történik azzal az energiával, amelyet az elektronok a higany atomokkal történt ütközéskor elveszítenek?
  7. Miért csak a 3P1 átmenetet figyelhetjük meg a higany mérésekor?
  8. Hogyan és miért módosítja a kísérleti görbe alakját a következő paraméterek változtatása: T növelése, U1 növelése, U3 = 0?
  9. Miért nem ajánlott túl alacsony, ill. túl magas homérsékletű kályhával mérni?
  10. Miért nem tudjuk a neonos csőben a koncentrációt melegítéssel változtatni?